TYÖSKENTELYTAITOJEN itsearviointiA HYMYNAAMOIN

MITÄ?

Työkalu erilaisten työskentelytaitojen itsearviointiin. Työkalun avulla voidaan arvioida esimerkiksi työrauhan ylläpitoa, työskentelyyn keskittymistä, läksyistä huolehtimista, koulutarvikkeista huolehtimista tai laaja-alaisissa taidoissa etenemistä. Työkalu sopii kaiken koulussa tapahtuvan toiminnan arvioimiseen ja sitä voi kehittää lisäämällä kuvamateriaalia.

MITEN?

Opetustilan seinällä on neljä hymynaamaa ja todistuspohjasta tutut termit, neliportainen arviointiasteikko (hyvin edistynyt, voimakkaasti kehittyvä, kehittyvä, aloitteleva). Oppilailla on itsellään minävihkossa tai muussa vastaavassa kopio kuukauden kalenterista. Oppilailla on tiedossa viimeistään aamulla, mitä kunakin päivänä arvioidaan ja oppilaat kirjaavat arvioitavan aiheen vihkoonsa. Päivän päätteeksi oppilaat arvioivat suoriutumistaan päivän tavoitteeseen nähden viemällä itse askartelemansa symbolin (nimetön) yhden hymiön viereen ja samalla kirjaavat kalenterinäkymään päivän arviointinsa.

MIKSI?

Oppilas oppii harjoittelemaan itsearviointitaitoja sekä laaja-alaisia taitoja. Opettaja saa hyvän koosteen oppilaan itsearviointitaidoista ja tuotoksista. Lisäksi kulloinkin harjoiteltava taito pysyy oppilaan mielessä, kun siihen palataan päivittäin. Arviointityökalun käyttö ei vaadi luku- eikä kirjoitustaitoa, joten tämä sopii myös pienten oppilaiden tai esimerkiksi kehitysvammaisten oppilaiden luokkaan.

Tämän vinkin jakoivat luokanopettaja, yliopisto-opettaja ja lastentarhaopettaja sekä opettajaopiskelija Oulusta.

Tutustu muihin arviointivinkkauksiin täällä.

SEURAA ARVIOINTITORIA FACEBOOKISSA
OTA YHTEYTTÄ: arviointitori@gmail.com
Arviointitori on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman KAARO-kehittämishankkeen Oulun osahankkeen ylläpitämä sivusto. Lisää KAARO-verkostosta ja Arviointitori -täydennyskoulutukset löydät KAAROn verkkosivuilta.