VERTAISARVIOINNIN TIMANTTI ALKUOPETUKSEEN

MITÄ?

Vertaisarvioinnin timanttipeli alkuopetukseen. Pelissä harjoitellaan eri työskentelytaitojen havainnointia ja niistä keskustelemista vertaisryhmässä. Pelin avulla oppilas kertaa ja sanallistaa huomioitaan vertaisten toiminnoista. Peli sopii koko ryhmän yhteiseen arviointikeskusteluun tai pienryhmissä käytettäväksi.

MITEN?

Lukutaitoinen oppilas lukee timantin palan kerrallaan, jonka jälkeen ryhmä keskutelee väittämästä. Ryhmä valitsee viisi työskentelytaitoa, joissa on onnistuttu parhaiten. Näillä kolmioilla täydennetään timantti ehyeksi kokonaisuudeksi. Yhden palan ryhmä merkitsee tähtitimantiksi.

Seuraavaksi voidaan

    • kiertää katsomassa eri ryhmien timantit,
    • tutkia, mikä pala sai eniten tähtiä (voi olla eri paloja),
    • pohtia, mitkä taidot sujuvat jo hyvin / mitä vielä harjoitellaan,
    • kuvata timantit ja asettaa kuvat näkyville luokan seinälle tai
    • kerätä kaikki timanttipalat yhteen ja seuraavalla kerralla pelata muilla paloilla.

Timanttipeliä voi kehittää pelillisempään suuntaan ja myös timantin alaosien hyödyntämistä tulee miettiä. Sinne voi kirjata esimerkiksi osaamisia ja työskentelyntaitoja, kuten kuunteleminen ja puhuminen.

Pelin materiaalit voit ladata käyttöösi täältä:

MIKSI?

Timanttipelin avulla alkuopetusikäinen oppilas kiinnostuu keskustelemaan luokan vuorovaikutustaidoista dialogisesti sekä oppii arviointipuhetta ja tavoitteiden asettamista. Lisäksi peli auttaa oppilasta tunnistamaan omia työskentelytapoja.

Tämän vinkin jakoivat

    • Eija Laasonen-Tervaoja, suunnittelija,
    • Kirsi-Marja Lukkari, luokanopettaja ja S2-opettaja sekä
    • Teija Mursula, suunnittelija.

Tutustu muihin arviointivinkkauksiin täällä.

SEURAA ARVIOINTITORIA FACEBOOKISSA
OTA YHTEYTTÄ: arviointitori@gmail.com
Arviointitori on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman KAARO-kehittämishankkeen Oulun osahankkeen ylläpitämä sivusto. Lisää KAARO-verkostosta ja Arviointitori -täydennyskoulutukset löydät KAAROn verkkosivuilta.